۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۶۲۹۰۸۹

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۰ آذرماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 345 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 301 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 10 آذر ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار امروز 10آذر

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 345 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 301 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 298 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 499 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 879 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 435 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1466.4 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 580 هزار و 500 تومان، هر مثقال طلا یک میلیون و 884 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 12 هزار و 550 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 472 تومان و قیمت پوند انگلیس 16 هزار و 368 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم 12هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 12هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 500 تومان است.

 

آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن ۵ استان از چهارشنبه ۱۳ آذر

در نامه اصلانی خطاب به هادی حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن آمده است؛ «با توجه به فراهم شدن شرایط لازم جهت ثبت‌نام متقاضیان طرح اقدام ملی، اقدام متقتضی برای ثبت‌نام متقاضیان طرح مذکور در پنج استانِ همدان، یزد، چهارمحال‌و‌بختیاری، خوزستان و کرمانشاه، بر اساس ظرفیت‌های اعلامی توسط ادارات‌کل راه و شهرسازی به‌تفکیک شهرهای اعلام‌شده از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه مورخ 13 آذر 98 تا ساعت 24 روز شنبه مورخ 16 آذر 98 در سامانه مذکور صورت پذیرد، بر این اساس، نسبت به اعلام موضوع در سامانه به‌شرح زیر دستور اقدام متقضی صادر شود.»

به گزارش تسنیم، به‌دلیل اختلالات اینترنت طی یکی دو هفته اخیر، پروسه ثبت‌نام متقاضیان طرح ملی مسکن در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری و همدان متوقف شده بود.

محمود محمودزاده اواسط ماه گذشته گفته بود: مرحله اول ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در چهار استانِ سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی امروز (21 آبان) آغاز شد. در سه روز کاری بعد، ثبت‌نام مسکن طرح اقدام ملی برای استان‌های کردستان، گلستان و کهگیلویه و بویراحمد و سه روز کاری بعد از آن نیز برای استان‌های یزد، همدان و چهارمحال و بختیاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به متقاضیان مهلتی برای جمع‌آوری مدارک داده شده است تا از امروز سه‌شنبه (21 آبان 98) بتوانند مدارک خود را بارگذاری کنند، تصریح کرد: ثبت‌نام به‌صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و‌ سایت برای وارد کردن اطلاعات متقاضیان در این چهار شهر باز می‌شود و تا پایان تکمیل ظرفیت در این شهر‌ها فعال است.

 

واردات برنج آزاد شد

مدیر کل دفتر واردات گمرک، نامه دفتر مقررات صادرات و واردات و ضمائم مربوطه مبنی بر بلامانع بودن واردات برنج با اخذ مجوزهای مربوطه و رعایت سایر مقررات عمومی صادرات و واردات را ابلاغ کرد.

بر این اساس در صورتی که ثبت سفارشهای صادره در خصوص برنج بعد از تاریخ 1 آذر ماه باشد وفق روال قبل از ممنوعیت اظهار و تشریفات گمرکی آنها انجام و پس از اخذ مجوز قانونی و حقوق ورودی و کد رهگیری نسبت به ترخیص کالا اقدام شود.

همچنین در ادامه این بخشنامه آمده است، در خصوص ثبت سفارش های صادره تا تاریخ اول آذرماه وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و با تعهد مربوطه موضوع(نگهداری برنج در انبار و فروش تحت نظارت) اقدام گردد.

 

جهش 4 هزار واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه با افزایش 4083 واحد به رقم 318 هزار و 670 واحد رسید.

دلیل افزایش شاخص بورس ورود نقدینگی‌های سرگردان بازار به بازار بورس در غیاب وجود رکود در بازارهای موازی مانند مسکن، طلا و سکه  و ارز است. 

همچنین نقدشوندگی در بورس از دلایل مهمی برای روی آوردن سرمایه‌های خرد به بازار سرمایه است و نیز افزایش قیمت مسکن باعث شده بسیاری از دارندگان سرمایه‌های کوچک نتوانند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند، بنابراین با هر میزان سرمایه می‌توانند در بورس اوراق بهادار تهران حاضر شده و سرمایه‌گذاری کنند.

امروز شاخص کل با معیار هم‌وزن 1697 واحد رشد کرده و به رقم 96 هزار و 517 واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران امروز به بیش از یک میلیون و 162 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران بورس بیش از 3.5 میلیارد سهام،‌حق تقدم و اوراق مالی در قالب 453 هزار معامله و به ارزش 1730 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش 1093 واحد به رقم 85 هزار و 371 واحد رسید؛ شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 1134 واحد شد کرده و به رقم 64 هزار و 523 واحد رسید. شاخص آزاد شناور با رشد 5 هزار و 567 واحد به رقم 374 هزار و 406 واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش 2هزار و 806 واحد به 228 هزار و 837 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش 9028 واحد به رقم 660 هزار و 531 واحد رسید. 

امروز عمده نمادهای مهم بورسی در تقویت شاخص کل اثرگذار بودند که از جمله می‌توان به نماد معاملاتی صنایع ملی مس ایران فولاد مبارکه، همراه  اول، گروه مپنا، پتروشیمی خارک، بانک ملت و مخابرات ایران اشاره کرد. 

نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت به قیمت هر سهم 453 ریال، بانک ملت 5هزار و 951 ریال، بانک اقتصاد نوین 2990 ریال و نماد سایپا‌، ایران خودرو، ماشین‌سازی اراک و پالایش نفت اصفهان و نیز بانک صادرات به قیمت 574 ریال بوده است. 

امروز در فرابورس ایران شاخص کل 38 واحد رشد کرده و به رقم 4131 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 237 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 311 هزار معامله و به ارزش 1132 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز نمادهای ذوب آهن، فولاد هرمزگان، شرکت مدیریت انرژی امید تابان حور، بیمه کوثر، مولد نیروگاهی جهرم، تولید برق عسلویه و پالایش نفت شیراز در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند؛ همچنین نمادهای پربیننده فرابورس شامل ذوب آهن اصفهان، گروه صنایع کاغذ پارس، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بانک دی، قند شیروان قوچان بجنورد، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، جنرال مکانیک، داروسازی آوه سینا و کشاورزی و دامپروری بینالود بودند.

امروز با پیام ناظر بازار برخی از نمادهای بورسی مشمول توقف برخی بازگشایی شده،‌ تعدادی مشمول حراج و یا وقفه معاملاتی شدند. 

امروز توقف نماد معاملاتی سیمان سپاهان، صنایع شیمیایی ایران با پیام ناظر روی داد. بازگشایی نماد معاملاتی صنایع پتروشیمی، بازگشایی نماد شرکت عمران و توسعه فارس و نیز فولاد کاوه جنوب کیش و بازگشایی نماد صنعتی و تولیدی درخشان تهران روی داد همچنین در پیام دیگری توقف نماد شرکت داروپخش و نیز وقفه در معاملات نماد شرکت دارویی لقمان صورت گرفت.

وقفه معاملاتی نماد تولید محور خودرو، وقفه معاملاتی نماد روزدارو و نیز داروسازی جابربن‌حیان صورت گرفت. در پیام دیگری بازگشایی نماد شرکت شیشه و گاز وقفه معاملاتی نماد دارویی برکت، وقفه نماد معاملاتی دارویی سبحان و نیز چاپ افست ، وقفه معاملاتی نماد داروسازی زهراوی، وقفه معاملاتی در نماد داروسازی ابوریحان، وقفه معاملاتی بیمه البرز صورت گرفت. همچنین با پیام دیگری از ناظر بازار شرکت شیمی دارویی داروپخش و نیز شرکت کارخانجات داروپخش بازگشایی شد. 

 

تحویل محصولات سایپا از مرز ۳۰۰ هزار دستگاه گذشت

مجید باقری اظهار داشت: پس از اتمام تعهدات برجای مانده از سال ۹۷، تحویل خودروهای معوق مربوط به طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری و اعتباری سال جاری در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به تسریع در تکمیل خودروهای کف کارخانه و همچنین اجرای برنامه تولید عبور مستقیم، در حال حاضر و به‌ صورت روزانه، تحویل خودروهای مشتریان توسط سایپا از مرز ۳۰۰ هزار دستگاه گذشته و همچنان با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد در ماه‌های آتی با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تولید محصولات، سرعت پاسخ‌گویی به تعهدات معوق افزایش یابد.

قائم‌مقام مدیرعامل سایپا یادآور شد: سایپا انواع خودروهای قابل عرضه را در طرح‌های جایگزینی محصولات غیر قابل تولید، با شرایط متنوع در اختیار مشتریان گذاشته تا از این طریق تعهدات خود را نیز تحت پوشش قرار دهد.

به گفته باقری طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری و اعتباری محصولات سایپا با هدف کنترل بازار و پاسخ‌گویی به تقاضای موجود نیز به‌عنوان یک روش مؤثر برای مقابله با واسطه‌گری و با هدف تنظیم بازار و کاهش التهابات در این بخش، ادامه خواهد یافت.

 

دریافت رمز پویا از طریق پیامک امکان‌پذیر است

به اطلاع می‌رساند آن دسته از هموطنانی که قادر به استفاده از راهکارهای مبتنی بر گوشی تلفن همراه هوشمند نیستند می‌توانند رمز دوم پویا را از طریق پیامک دریافت نمایند.

در این روش دارندگان کارت‌های بانکی در حین انجام خریدهای اینترنتی یا پرداخت‌های نیازمند به رمز دوم کارت، با انتخاب گزینه دریافت رمز پویا از طریق پیامک، درخواست خود را ارسال نموده و بانک صادرکننده کارت نیز، رمز دوم پویا را به شماره تلفن همراه دارنده کارت ارسال می‌کند.

برای دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک لازم است دارندگان کارت‌های بانکی با مراجعه به شعب بانک صادرکننده کارت یا از سایر روش‌هایی که در سایت بانک اطلاع‌رسانی شده است، شماره تلفن همراه خود را معرفی و صحت آن ‌را تائید نمایند.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات